Verkeersdrukte breekijzer doorstroming - Radio 350

Verkeersdrukte breekijzer doorstroming

Geplaatst op: 27-10-2005 |


Twee rotondes en een tunnel. Het plan dat de gemeente Rijssen-Holten presenteert om de doorstroming in het centrum van Rijssen te bevorderen behelst nogal wat, maar werkt het ook? M.F.A.M. van Maarseveen denkt van wel.

Wie: M.F.A.M. van Maarseveen

Wat: plannen voor twee rotondes en een tunnel in Rijssen

Deskundigheid: hoogleraar verkeer en vervoer Universiteit Twente


Een rotonde op de plaats van de kruising Haarstraat/Molenstalweg, een nieuwe rotonde in de Reggesingel en een tunnel onder de Reggesingel en het spoor door. De gemeente Rijssen-Holten verwacht dat daarmee de doorstroming op en rond de Reggesingel verbetert. De bevolking reageert verdeeld. Van Maarseveen ziet wel wat aandachtspunten, maar is positief over het plan.

‘Of dit nu de beste oplossing is, kan ik niet zeggen, daarvoor zijn dit soort problemen te ingewikkeld, maar ik denk dat dit een zinvolle aanpak van het probleem is’, oordeelt Van Maarseveen. Op twee punten werd hij zelfs aangenaam verrast door het plan.

‘Op de eerste plaats gaat het hier om een specifiek, lokaal probleem, dat integraal is bekeken. Er is een hele reeks maatregelen opgesteld en dat zie je niet vaak. Meestal wordt een probleem op een bepaald punt opgelost, waarna men constateert dat daardoor elders een nieuw probleem ontstaat.’

‘Op de tweede plaats zijn auto’s en fietsers op een aantal kritische punten van elkaar gescheiden. Met name op een rotonde kan fietsverkeer de doorstroom van autoverkeer remmen’, betoogt Van Maarseveen.

Of de keuze voor een rotonde hier de juiste is, kan hij moeilijk beoordelen. ‘Dat hangt af van de verkeersdrukte. Als de verkeersintensiteit te hoog wordt, gaat een rotonde ook slechter functioneren’, legt Van Maarseveen uit.

Verder wijst hij op problemen met de sociale veiligheid die in tunnels kunnen ontstaan. ‘Daar zal goed op gelet moeten worden’, waarschuwt Van Maarseveen.

Maar als er echt een probleem ontstaat uit het nieuwe plan, dan komt dat in de vorm van backblocking tussen de rotonde op de Haarstraat en die op de Reggesingel. ‘Backblocking wil zeggen dat voor de ene rotonde een file ontstaat, waarvan de staart een verstopping op de daar achter liggende rotonde veroorzaakt’, legt Van Maarseveen uit. Maar ook dat, zo stelt hij, is afhankelijk van de verkeersdrukte en de afstand tussen de rotondes.

Tot slot wijst Van Maarseveen nog op het gevaar van de ’latente vraag’: ‘Omdat de doorstroming op de Reggesingel slecht was, meed een deel van het doorgaande verkeer die weg. Als het probleem met de doorstroming is opgelost, komt dat verkeer terug. Dat kan weinig, maar ook veel verkeer zijn.’


Ga terug...